ثبت رایگان کسب و کار

فرش ها و قالیچه های آنتیک پرشین و پارسی در سنت قبیله ای

شما اینجا هستید

نویسنده: 
zahra.gh

فرش ها و قالیچه های قبیله ای در نواحی کوهستانی قفقاز پرشیا و آسیای مرکزی یکی از قدیمی ترین فرش های بافته شده هستند که مورد ستایش مخاطبان امروزی می باشند، چرا که ساده بوده و تعادل و هارمونی بدون زمان دارند که در شرایط معاصر هم تازه و نو به نظر می رسند.

فرش ها و قالیچه های آنتیک پرشین و پارسی در سنت قبیله ای

فرش های قبیله ای فراوان هستند. بخش عمده سبک ها با ویژگی الگوهای هندسی و برجسته بعنوان یک جزء اصلی، دست بافنده را در کار نشان می دهد. این بخش همراه با خلاقیت سرگرم کننده ای است که بخش اصلی دیدگان هر گروه روستایی و قبیله ای می باشد. با الهام از طبیعت و حضور مداوم در محیط کوهستانی، بافندگان در این سنت، با گرافیک خشن یا فرم های انتزاعی و رنگ های شدید و متغیر آشنایی داشته و آنها را وارد کارهای خود می کنند.

بیشتر بدانید: مدل قالیچه های شیک برای اتاق نشیمن

فرش ها و قالیچه های آنتیک پرشین و پارسی در سنت قبیله ای

جنبه جامعه در زندگی قبیله ای در فرش ها بخوبی نشان داده می شود. زندگی در گروه های کوچک با مهربانی زیاد و ارتباطات شدید خانوادگی، اشتراک یک لهجه و ارزش های معنوی مشابه، گروه های قبیله ای که ارتباط و غرور زیادی ایجاد کرده اند، دیدگاه مشترک و ارزش های یکسان در مورد طبیعت با زندگی آنها تقویت می شود. بخاطر سادگی و زیبایی محیط قبیله ای، فرش ها اصولا (و اغلب تنها) شیوه بیان آنها هستند.

بخوانید: دکوراسیون کف و راهنمای انتخاب فرش

فرش ها و قالیچه های آنتیک پرشین و پارسی در سنت قبیله ای

یکپارچگی ارتباط قبیله ای با اشکال ترکیبی مشترک بیان می شود. همچنین با رنگ های خاص و زبان متمایز الگوهای بکار رفته از سوی بافندگان یک منطقه خاص به نمایش گذاشته می شود. این لغات مشترک گاهی اوقات معنای نمادین عمیقی دارند و با تصویر، روابط اجتماعی را نشان می دهند که همه باید آن را بدانند. هرچند بافندگان با استعداد از این طرح ها و رنگ ها آزادانه استفاده کرده و نقطه شروعی هستند که در آن تعابیر مبتکرانه فردی ابداع می شود.

حتما بخوانید: دکوراسیون کف: 7 اشتباه در انتخاب فرش که هرگز نباید مرتکب آن ها شوید

فرش ها و قالیچه های آنتیک پرشین و پارسی در سنت قبیله ای

با ظهور دوره تجاری در بخش اول قرن20 فشارهای تقاضای بازار و مسایل سیاسی منجر به کاهش شدید کیفیت شد. فرم های سنتی کم کم ممنوع شدند و از همه روش هایی استغاده می شد که برای تولید انبوه مناسب بودند. طرح های قدیمی به اشکال منظم و ساده تبدیل شد و فردگرایی که به طرح های قبیله ای، زیبایی می بخشید کم کم رها شد. رنگ های زبر سنتی اغلب جایگزین رنگ های زمان بر طبیعی شد و اغلب رنگ های هارمونیک را از زمینه فرش ها بطور کامل حذف کرد. کیفیت پشم بخاطر تولید بیش از حد، خیلی بالا نبود و استانداردهای بافندگان کاهش یافته و تکنیک های باستان برای همیشه به فراموشی سپرده شد.

مطالعه کنید: چگونه یک فرش مناسب برای کف خانه خود انتخاب کنیم؟

فرش ها و قالیچه های آنتیک پرشین و پارسی در سنت قبیله ای

فرش های قشقایی توسط اعضاء ایل قشقایی که یک قبیله باستانی ساکن کوه های زاگرس در ناحیه فارسی در جنوب ایران بود، بافته می شد. این قبیله به چندین ایل تبدیل می شد که هر یک از آنها سبک بافت متمایز خود را دارا بودند. بافندگان این گروه، فرش هایی می بافتند که بخاطر رنگ های اشباع طبیعی، رنگ آبی پررنگ و قرمز قشقایی و دامنه وسیع تر رنگ های مکمل شناخته شده بود. گره زنی بسیار ظریف که اغلب بافندگان قشقایی بکار می گرفتند باعث می شد بتوانند گیاهان پیچیده و اشکال پرندگان و حیوانات را با پرکردن مناطق ترکیبی، ببافند. شکوفه های کوچک که بطور تصادفی در فرش قرار می گرفتند در طرح ها موجود بود.

بیشتر بخوانید: فرش و قالیچه های قدیمی و آنتیک در سبک سنتی

فرش ها و قالیچه های آنتیک پرشین و پارسی در سنت قبیله ای

افشار یک سبک فرشی بود که توسط قوم افشار ایرانی بافته می شد. این قوم در منطقه کوهستانی اطراف شهر مدرن کرمان در جنوب شرق ایران قرار داشتند. زبان الگوی فرش های آنتیک افشار بسیار متنوع بود، از طرح های گرافیکی تا طرح های هندسی و استفاده از طرح های کلاسیک گلدار. افراد قوم افشار رنگرز های ماهری بودند که از همه رنگ های طبیعی استفاده می کردند. زمینه رنگی فرش های افشار از قرمز آجری، آبی سلطنتی تا نیمه شب و طلایی و زرد تشکیل می شد. از زمان صفویه، گروه افشار در بیان گروه های پیشگام پارسی بودند که از مکان اصلی خود در شرق ترکیه و آذربایجان به جنوب شرق پارس مهاجرت کردند. این پیش زمینه سبب شد اثرات منطقه ای متعدد بر بافت افشار تاثیرگذار باشد. این امر منجر به زیبایی متمایزی شد که با بکارگیری سبک های روستیک و قبایل مختلف پارسی حاصل شده بود. همچنین اثرات طرح های جنوبی پارس تاثیرگذار بودند.

بدانید: چطور لکه فرش و قالیچه را از بین ببریم؟

فرش ها و قالیچه های آنتیک پرشین و پارسی در سنت قبیله ای

خمسه به فرش های قبایل عرب قرن 19 اطلاق می شود که از نظر سبک و رشته جغرافیایی با سنت های قشقایی و افشار ارتباط داشتند. فرش های خمسه بویژه بخاطر استفاده از مجموعه ای متنوع از ابزارهای قبیله ای و منطقه ای و بویژه طرح مرغی یا chicken شناخته شده اند. همانند بافت های دیگر منطقه کوهستانی فارس، رنگ های طبیعی با شدت بالای اشباع بکار گرفته می شد. مثال های فراوانی از قرن 19 بخاطر استفاده از کیفیت بالای غیر معمول از پشم در بافت، مشهور هستند. فرش های خمسه عرب از ظریف ترین گره زنی، دقیق بودن طرح و بیشترین استفاده از جزئیات در هر فرشی، سود می برند.

مطالعه نمایید: کف اتاق خود را شیک کنید: دکوراسیون با فرش

فرش ها و قالیچه های آنتیک پرشین و پارسی در سنت قبیله ای

فرش های شیروان مربوط به منطقه شیروان در بخش شرقی کوه های قفقاز در نزدیکی ساحل غربی دریای خزر می باشد. فرش شیروان توسط افراد ماهر بافته می شد و از تار پشمی و پود نخی استفاده می کرد. این باعث می شد بافندگان بتوانند الگوهای سرتاسری با جزئیاتی پیچیده، گل های ظریف، حیوانات و طرح های چند وجهی ببافند. بهترین فرش های شیروان که همواره تعادل کاملی از نظر زیبایی دارند، از برخی الگوهای متنوع و خلاقانه تمام فرش های شرقی استفاده می کنند. آنها از طرح های سنتی منطقه خود و الگوهای نواحی همسایه یعنی قفقاز استفاده می کردند و با ترکیب این دو و تفسیر مجدد به شیوه ای جدید، معمولا از سبک غیر معمولی از رنگ ها هم استفاده می کردند.

مطلب پیشنهادی: طراحی دکوراسیون داخلی و داستان فرش ها و قالی ها

در این مقاله شرحی از انواع فرش های در سبک روستیک مورد بررسی قرار گرفتند. این اطلاعات از انواع فرش ها که بیشتر هم مربوط به کشور خودمان ایران است، می تواند بسیار مفید واقع شوند. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله "آشنایی با فرش های پارسی در سنت و سبک قبیله ای" مراجعه کرده ودر قسمت دیدگاه ها، پیشنهادات و نظرات خود را عنوان نمائید.

 

منبع: claremontrug | تحریریه گروه طراحی دکوراسیون دکوملک

ابزار و طراحی دکوراسیونفرش، موکت و قالیچه
فضاهای داخلیکف
برچسب ها: 
آنتیک
فرش
قالی
قالیچه

درباره نویسنده

نويسنده:zahra.gh
نویسنده و عضو گروه تحریریه دکوملک

افزودن دیدگاه جدید