ثبت رایگان کسب و کار

فرش ها و قالیچه های آنتیک پارسی در سنت شهرهای کوچک

شما اینجا هستید

نویسنده: 
Mina.Vahedi

فرش ها و قالیچه های شهرهای کوچک یک گروه از انواع آنتیک پارسی هستند که در میان سنت غیر رسمی و بسیار فردی فرش های قبیله ای، فرش های هندسی روستیک در یک انتهای طیف و فرش های پرشین شهرهای بزرگ با طرح های گلدار پیچیده و بافت بسیار ظریف و ظرافت تخصصی عالی، قرار می گیرد.

فرش ها و قالیچه های آنتیک پارسی در سنت شهرهای کوچک

این بافت، تولید کارگاه های کوچک و دائمی بوده که سنت منطقه ای فرش و اثرات بازار گسترده تر صادرات را پذیرا بودند. در نتیجه، فرش های آنتیک پارسی در دو سنت، ترکیب متنوعی از رسمی بودن و بازی گوشی را ارائه می دهند که رو به دنیای مدرن تر است.

بیشتر بدانید: مدل قالیچه های شیک برای اتاق نشیمن

فرش ها و قالیچه های آنتیک پارسی در سنت شهرهای کوچک

بافت فرش های آنتیک شهری در طول قرن 19 شکوفا شد، زمانی که تقاضای خریداران خارجی اغلب منحصر به ترکیب شدید سبک ها می شد. چرا که بافندگان خلاق از سنت های همسایه الهام می گرفتند یا سنت مرسوم خود را به شیوه ای جدید تفسیر می کردند. شناخته شده ترین فرش های این دوره معمولا شخصیتی قوی و منفرد داشته که در آن روش خاص بافت، زمینه رنگی و زبان الگو در مرکز منطقه ای بافت بطور کامل بیان می شد. همچنین استاندارد های فنی در سطح بسیار بالایی حفظ می شد.

بخوانید: دکوراسیون کف و راهنمای انتخاب فرش

فرش ها و قالیچه های آنتیک پارسی در سنت شهرهای کوچک

الگوها در فرش های شهری از حالت رسمی تر که پس از فراهان ساروک در الگوهای زاویه دار فرش های بیجار مشاهده شد، تا حالت نیمه رسمی مانند الگوهای مشاهده شده در زیگلر سلطان آباد تغییر می کند. این الگوهای آزاد تر، در ترکیب با رنگ های برجسته تر که در فرش های رنگی مشاهده می شوند، فرش های متنوع ایجاد کرده که در هر خانه ای به کانون توجه تبدیل می شوند.

حتما بخوانید: دکوراسیون کف: 7 اشتباه در انتخاب فرش که هرگز نباید مرتکب آن ها شوید

فرش ها و قالیچه های آنتیک پارسی در سنت شهرهای کوچک

 فرش های بیجار اغلب فرش های آهنی پرشیا نامیده می شوند چرا که بافندگانی سطح بالا دارند. فرش های قرن 19 بیجار با پشم کیفیت بالا بافته می شد و یک تار اضافی با پایین کشیدن هر گره، افزوده می شد تا فنداسیونی بسیار مستحکم ایجاد شود. این فرش ها تا 200 سال کاربرد شدید را پاسخگو بود. فرش های بیجار زیبایی منحصر بفرد و متمایز کننده ای داشتند که با ابعاد دقیق، فرش های هالوای (Halvai) بیجار نامیده می شدند. طرح های متداول بکار رفته در بافندگی بیجار شامل طرح های تکراری هراتی و مینا خانی، مدالیون الماس شکل و طرح لنگر مانند بعنوان طرح آویز، می شد. فرش های بیجار همچنین از طرح های گل و تاکستان استفاده می کردند.

مطالعه کنید: چگونه یک فرش مناسب برای کف خانه خود انتخاب کنیم؟

فرش ها و قالیچه های آنتیک پارسی در سنت شهرهای کوچک

فراهان ساروک یکی از فرش های برجسته قرن 19بود که پس از ظاهر شدن در نمایشگاه وین در سال 1873 مورد توجه مشتریان اروپایی قرار گرفت. طرح های ظریف گلدار با الگوهایی که سطحی از خلاقیت و عدم تقارن را نشان می داد که قبلا در فرش های رسمی و نیمه رسمی قرن 19 متداول نبود. استفاده از رنگ در فرش های فراهان و فراهان ساروک، یک ویژگی متمایز دیگر بود، چرا که بافندگان تا طیف گسترده ای از رنگ های گیاهی استفاده می کردند. رنگ آبی اشباع یک عنصر خاص این منطقه بود که با مهارت تمام بکار می رفت تا طرح رنگ فرش های فراهان را متعادل سازد. رنگ های نادر سبز نیز به وفور در بهترین فرش های فراهان به چشم می خورد، از سبز براق و کمرنگ تا پر رنگ ترین و عمیق ترین سبز جنگل. هنر رنگ با استفاده از آبراش (abrash) در بسیاری از فرش ها ادامه یافت، روشی که اجزا رنگ طبیعی ایجاد می کرد.

بیشتر بخوانید: فرش و قالیچه های قدیمی و آنتیک در سبک سنتی

فرش ها و قالیچه های آنتیک پارسی در سنت شهرهای کوچک

فرش های سلطان آباد در میان انواع مورد انتظار از فرش های قرن 19 بود که معمولا توسط خانواده ها بافته می شد. این فرش ها بخاطر تعابیر منحصر بفرد الگوهای سرتاسری پرشین، شناخته شده است. الگوهایی که بیش از همه مشاهده شد، گل های دایره ای تکرار شونده از مینا خانی با برگ خمیده و الماس، و هرشنگ (Harshang) بود که تعبیری از اژدها و طرح شکوفه بود. طرحی که نادر بود، باغ پردیس، یا طرح مصطفوی بود که مورد تقاضای شدید هم قرار می گرفت. فرش های سلطان آباد بطور معمول دارای پرزهای ضخیم تر از فرش های این گروه بودند ولی خلاقیت به نمایش گذاشته شده در این فرش ها آنها را به سطحی بالاتر برده بود.

مطالعه نمایید: کف اتاق خود را شیک کنید: دکوراسیون با فرش

دو زیر گروه از مدل های سلطان آباد وجود دارند، ایووری سلطان آباد (Ivory Sultanabads) که بخاطر زمینه خنثی با پشم رنگ نشده گوسفند شناخته شده است و زیگلر ( Zeigler) سلطان آباد که توسط یک گروه سویسی- انگلیسی برای صادارات به بازار اروپایی بافته می شد. بافت ظریف تر و پرز نازک تری داشت و دارای زمینه رنگی و طرح جدیدی بوده که مورد پذیرش هنر غربی بود.

مطلب پیشنهادی: فرش ها و قالیچه های آنتیک در سنت شهرهای بزرگ

تعدادی از فرش های سنتی در شهرهای کوچک در این مقاله معرفی شدند. می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله "معرفی انواع فرش های قدیمی و آنتیک پارسی در شهرهای کوچک" مراجعه نمائید. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت دیدگاه ها بیان نمائید.

 

منبع: claremontrug | تحریریه گروه طراحی دکوراسیون دکوملک

ابزار و طراحی دکوراسیونفرش، موکت و قالیچه
فضاهای داخلیکف
برچسب ها: 
آنتیک
فرش
قالی
قالیچه

درباره نویسنده

نويسنده:Mina.Vahedi
عضو و نویسنده گروه تحریریه دکوملک

افزودن دیدگاه جدید