ثبت رایگان کسب و کار

اصول علمی بازاریابی رستوران و فست فود

شما اینجا هستید

نویسنده: 
آربروسک

بازاریابی رستوران یا فست فود یکی از کارهایی است که برای رونق این کسب و کارها باید انجام گیرد. بسته به محل و بزرگی کسب و کار امکان دارد روند بازاریابی  متفاوت باشد اما در نهایت هدف همه بازاریابی ها یکی است؛ فروش بیشتر!

فرقی نمیکند که بهترین تجهیزات رستورانی را دارید یا بهترین دکوراسیون آنچه همه است رضایت مشتری است گاهی در یک رستوران معمولی هم میتوان بهترین خدمات و غذاها را یافت.

بسته به نوع کسب و کارتان برای فروش خدمات و محصولاتتان چه کارهایی انجام داده اید؟ این سوالی است که هر فرد که دنبال بازاریابی است باید از خود بپرسد.

مقاله پیشنهادی: ایده های خلاقانه فروش بیشتر در فست فود

قبل از هر چیز باید هدف خود را از این کار مشخص کنید، اینکه کالا یا خدماتتان کدام یک از نیازهای مشتری را برآورده می سازد بسیار مهم است. برای مثال مشتریهایی که به رستوران می روند نیاز به غذا برای سیر شدن دارند. این اولین اولویت است، در مرحله بعدی آنها به غذای خوشمزه و با کیفیت نیاز دارند و در نهایت آنها انتظار ندارند هزینه بالایی متحمل شوند.

در بازاریابی باید به نیاز مشتری فکر کرد و سعی داشت تا نیازهای مشتری را شناسایی و از لحاظ اهمیت درجه بندی کرد. اغلب بازاریابی های بدون پژوهش با شکست مواجه می شوند چون نیاز اصلی مشتری را شناسایی نکرده و آنرا برآورده نساخته اند.

چهار عنصر کلیدی بازاریابی رستوران

– کالا یا خدمات
– مکان
– قیمت گذاری
– ترویج

هر کدام از این موارد که ذکر شدند اهمیت ویژه ای در بازاریابی دارند که در ادامه در مورد هر یک نوضیحاتی خواهیم داد.

کالا یا خدمات: خدمات و کالایی که برای فروش دارید بسیار مهم است و همانطور که در سطر های بالاتر گفته شد میبایست همان چیزی باشد که مشتری لازم دارد. اگر بهترین نوشیدنی جهان را برای مشتری که گرسنه است سرو کنید اصلا لذتی نخواهد بود و استقبال هم نمیکند. بنابراین ابتدا نیاز مشتری را بشناسید و سپس بر اساس آن کالا و خدمات خود را طراحی کنید. شاید در شهر مردم از طعم تند خوششان نیاید حال بهترین سرآشپز و با کیفیت ترین مواد را هم داشته باشید و با آن غذای تند بپزید باز هم کسی استقبال نمی کند ...

مکان: مکانی که برای کسب و کارتان در نظر گرفته اید نقش تعیین کننده در بازاریابی دارد. اصولا رستوران و فست فود در محل های شلوغ و نزدیک سینما یا جاذبه های تورستی مشتریهای بیشتری دارند تا اینکه در یک محله پرت و کم تردد باشند.

انتخاب مکان مناسب باید قبل از راه اندازی رستوران انجام شود و این موضوع یادآور آن است که بازاریابی را باید حتی پیش از برپایی کسب و کار شورع کرد. اگر از اول کار بازار یابی دخیل باشد بی شک نوع محصول و خدمات متناسب با جامعه طراحی خواهند شد، مکان مناسب این کار اجاره می شود و بسیاری کارهای دیگر که برای فروش بیشتر موثرند انجام می شوند.

قیمت گذاری: مبحث قیمت گذاری خودش جای بحث و بررسی بسیاری دارد. اما آنچه که مهم است باید طوری قیمت گذاری کرد که جامعه هدف برای پرداخت هزینه؛ محصول یا خدمات را با ارزش بدانند یعنی از کیفیت آن راضی باشند. کسی برای یک محصول بی ارزش هزینه نخواهد کرد.

قیمت گذاری باید هوشمندانه صورت گیرد. نباید فراتر از نرخ بازار قیمت گذاشت از طرفی قیمت پایین هم شک برانگیز است. اگر محصولتان با کیفیت است و لازم میدانید قیمت بیشتری برای آن در نظر بگیرید بهتر است یک نمونه ارزانتر و معمولی تر هم در کنار آن داشته باشید تا مشتری فکر نکند گرانفروشی می کنید.

ترویج: هر کسب و کاری برای بقا نیاز به ترویج روزافزون دارد. بازاریابی بر ترویج تاکید دارد. برای موفقیت باید خدمات را افزایش داد و جامعه هدف بیشتری را پوشش داد. اگر ترویج نبود آیا کمپانی هایی مثل مک دونالد می توانستند جهانی شوند؟

 

اشتباهات خطرناک در بازاریابی رستوران

عدم هزینه برای بازاریابی: کسی که برای صرفه جویی در هزینه ها اول از همه بازاریابی را کنار میگذارد بی شک نه تنها سود نکرده بلکه زیان بزرگی را برای کسب و کارش برنامه ریزی کرده است. زیانی به بزرگی ورشکستگی!

اگر بودجه تان محدود است لازم نیست هزینه سنگین برای بازاریابی داشته باشید اما در هر صورت این فرایند را متوقف نکنید حتی با بودجه اندک، اگر دنبال راهکارهای ارزانتر بازاریابی رستوران باشید حتما خواهید یافت.

بی توجهی به شبکه های اجتماعی: امروزه شبکه های اجتماعی افراد بسیاری را به خود سرگرم داشته اند و روزانه وقت زیادی از افراد را می گیرند. چرا شما در این شبکه ها حضور نداشته باشید؟ درست همان چیزی که فکر می کنید بی تاثیر است شاید یک فرصت بزرگ باشد. بی دلیل این همه شرکت های بزرگ در این شبکه ها این همه تبلیغات نمی کنند!

ارزیابی نکردن رویکرد بازاریابی: از ابتدای نوشتهروی بازار یابی اصولی تاکید کردیم اما این را هم اظافه کنیم که باید به صورت مستمر این فرایند را بررسی کنید تا از رویکرد و روشتان برای بازاریابی اطمینان حاصل کنید. حتما موراد کمی و کیفی وجود دارند تا بتوانید آنها را بررسی کنید ...

بی توجهی به نام تجاری: هر کسب و کاری که میخواهد معروف شود نیاز به یک نام دهن پرکن دارد. نامی که بتواند پیام کسب و کار را به گوش همه برساند و بر اساس آن بتوان لوگویی طراحی کرد. بازاریابی بدون توجه به برندینگ هیچ پیشرفت خاصی نخواهد داشت و آنچه که مهم است شما باید برای یک نام بازاریابی کنید نه اینکه بازاریابی بی هدف!

برچسب ها: 
بازاریابی
رستوران
فست فود

درباره نویسنده

نويسنده:آربروسک

افزودن دیدگاه جدید